Un exerciţiu simplu de Yoga Nidra

– Fragment tradus și adaptat dintr-o prezentare intitulată “Yoga Nidra – o formă rafinată de liniște”, ținută de Swami Veda Bharati în Rishikesh, India, în 2004 –

(Notă: pentru mai multe detalii privind tehnicile de Yoga Nidra, scrieți-ne la adresa: mail@traditiahimalaiana.ro)

Aceasta este o versiune foarte scurtă de exercițiu pentru a atinge Yoga Nidra. Exercițiul trebuie practicat stând întins la orizontală, pe întuneric.

Relaxează sistematic fiecare parte a corpului, începând de la frunte, și coborând în secvență anatomică: ochi, nas, obraji, maxilare, bărbie, gât, umeri, brațele până la vârful degetelor, înapoi de la vârful degetelor la umeri, piept, centrul inimii, abdomen, centrul abdomenului, șolduri, picioare până la vârful degetelor. Apoi revino în aceeași secvență, până ajungi înapoi la frunte.

Pe măsură ce corpul se relaxează, respirația se relaxează și ea. Durata crește și devine mai profundă. Când ai terminat secvența de relaxare, aduci ușor atenția asupra respirației, și doar a ei. Respiră blând, ușor, fără întreruperi.

Observă mișcarea ușoară, naturală, de ridicare și coborâre a zonei stomacului și buricului în ritm cu respirația. Observă cum zona respectivă se relaxează puțin când inspiri aerul, și cum se strânge ușor când eliberezi aerul (expirație). În această practică nu se folosește nici o recitație, nici un gând, doar simte fluxul respirației.

Acum simte ca și cum ai inhala din vârful capului, și ca și cum ai expira prin zona buricului. Nici o recitație, nici un gând, doar sentimentul fluxului respirator când expiri prin buric și apoi sus când inhalezi din nou din vârful capului.

Acum inhalează din vârful capului și expiră ca și cum ai expira din centrul inimii. Nici o recitație, nici un gând, doar simte fluxul respirației.

Acum inhalează din vârful capului și expiră ca și cum ai expira din centrul gâtului. Ca și cum ai inhala din Brahma-randhra și ai expira din Vishuddha chakra.

Acum inhalează din vârful capului și expiră ca și cum ai expira din centrul dintre sprâncene.

Acum inhalează din vârful capului și expiră ca și cum ai expira din centrul gâtului.

Acum inhalează din vârful capului și expiră ca și cum ai expira din centrul inimii. Nici o recitație, nici un gând, doar simte fluxul respirației.

Acum simte ca și cum și inspirația și expirația are loc din centrul inimii. Nici o pauză între respirații.

Acum, când inspiri, intră cu mintea într-o cavitate (peșteră) complet întunecată la nivelul centrului inimii. Lasă respirația să continue ca și cum ar proveni din centrul inimii. Scopul tău principal este să fii în acea cavitate. Cavitatea (peștera) este cea care respiră. Conștiența ta este complet localizată în întunericul peșterii. Odihnește-te complet. Nici un gând, doar sentimentul de a fi în acea peșteră.

Poți petrece aici câteva minute, după dorință. E odihna ta.

Revino ușor, lent din acea peșteră, reîntorcându-te la observarea respirației obișnuite.

Deschide blând ochii.

Te-ai odihnit?

Eu folosesc acest exercițiu pentru probleme cardiace. Cineva care practică aceste exercițiu dimineața înainte de a se ridica din pat în curând nu mai are probleme cu constipația; se duce rapid la toaletă. Este odihnă totală pentru inimă, intestine, digestie. Majoritatea oamenilor nu cunosc yoga nidra. Chiar la acest nivel de început, exercițiul ajută cu problemele cardiace, pulmonare, intestinale, toate organele interne. Nu cere decât 5 minute, de 2-3 ori pe zi.

Înapoi la Yoga Nidra