Tradiţia Himalaiană de Meditaţie

Swami Rama

Tradiția himalaiană de meditație datează din timpuri străvechi, cu mult înainte de începerea înregistrării scrise a istoriei. Tehnicile de meditație s-au transmis întotdeauna pe cale orală, de la instructor la student. Acest specific se păstrează și în zilele noastre.

Tradiția himalaiană de meditație reprezintă o tradiție autentică, neîntreruptă, din timpuri imemoriale. Această tradiție conține principii universal valabile a căror valoare nu depinde de epocă, obiceiuri, sau naționalitate. Deși menținută de-a lungul timpului de yoghini și yoghine practicând în munții Himalaia din India, Nepal, și Tibet, tradiția în sine nu este asociată cu nici una din religiile din regiune (adica hinduism, budism, jainism, sikhism, etc.). Deși profund spirituală, tradiția himalaiană de yoga nu este și nu se pretinde a fi o religie. Religia personală a fiecăruia nu are legatură cu apartenența de această tradiție. Adevărul ultim nu are culoare religioasă.

Mai mult, această tradiție nu se bazează pe transmiterea de informație; se bazează pe intuiție. Singurul lucru care se transmite sunt tehnici si metode care, practicate cu seriozitate și constant, dezvoltă intuiția individuală. Restul, adică explicații cu privire la originea universului, Dumnezeu, natură, etc. și le descoperă fiecare in termenii care au sens pentru el sau ea. De aceea, practicanții oricărei religii sunt bineveniți, iar efectele pozitive ale meditației in această tradiție se pot manifesta în dezvoltarea individuală a înțelegerii privind propria religie a fiecăruia / fiecăreia.

În ceea ce privește beneficiile legate de viața modernă, meditația constantă dezvoltă înțelegerea individuală, adica capacitățile intelectuale ale fiecărei persoane. Meditatorii serioși ajung întotdeauna sa descopere că nu conteaza numai cum și unde te-ai născut, dar că și ceea ce faci în viață determină cum te dezvolți ca individ. Facultățile mentale (adică inteligență, simț artistic, abilități manageriale, creativitate, etc.) nu rămân fixe de-a lungul vieții decât dacă nu faci nimic deosebit pentru a le modifica; alfel, ele se pot dezvolta, sau regresa, în funcție de cum îți folosești mintea.

Următorul articol este un pasaj din cartea “Living with the Himalayan Masters” de Swami Rama, tradusă în limba română sub numele “Relatările unui discipol despre Maeștrii Spirituali din Himalaya”, editura Deceneu.

<<Tradiția noastră

de Swami Rama

Shankarachaiya a înfiinţat un ordin ascetic, acum 1200 de ani. Era organizat în cinci centre importante, situate în nordul, estul, sudul, vestul şi centrul Indiei. Orice ordin ascetic care există acum în India s-a născut din unul dintre aceste centre. Tradiţia noastră se numeşte Bharati. “Bha” înseamnă cunoaştere, iar “rati” înseamnă dragoste, “Bharati” având înţelesul de “cel care iubeşte cunoaşterea”. De aici vine şi cuvântul “Bharata”, adică “pământul cunoaşterii spirituale”, unul dintre cuvintele sanscrite folosite pentru a desemna India.

Există un lucru unic în tradiţia noastră. El îşi are originea într-o linie neîntreruptă de înţelepţi, care au existat înainte de Shankara. Tradiţia noastră himalayană, deşi îşi are originile în tradiţia Shankara, este pur ascetică şi este practicată în peşterile din Himalaya, în izolare, având legături foarte slabe cu tradiţia care s-a dezvoltat în câmpiile Indiei.

în tradiţia noastră, a studia Upanishadele este foarte important şi acest studiu este dublat de o practică spirituală intensă, sub directul control al înţelepţilor. Mandukya Upanishad este considerată o scriptură fundamentală. Cunoaşterea sistemului Sri Vidya este dăruită de înţelepţi, în mod gradat, discipolilor avansaţi, aceştia studiind pentru aceasta Prayoga-Shastra.
Noi preamărim atât principiul Feminin Suprem, cât şi Principiul Masculin Suprem al Universului. Ceea ce înţelepţii numesc maya sau iluzia, noi numim Divina Mamă şi nu considerăm că este un obstacol în calea evoluţiei spirituale. Toată activitatea noastră este orientată către transformarea interioară a fiinţei. Noi nu realizăm niciun fel de ritualuri.

Există trei stadii ale iniţierii, pe care maestrul le acordă în tradiţia noastră. în prima treaptă, discipolul este iniţiat în controlul respiraţiei, primeşte o mantră, şi este iniţiat în tehnici de meditaţie. în a doua etapă este iniţiat în sistemul Sri Vidya şi în Bindu Vedhan. în a treia etapă învaţă să-şi trezească şi să controleze energia latentă în fiinţă, Kundalini Shakti, pe care o conduce până la nivelul centrului cu o mie de petale, Sahashrara Chakra. Yoghinii care reuşesc să străbată toate aceste etape sunt numiţi maeştri şi li se permite, ca la rândul lor, să împărtăşească cunoaşterea tradiţională.

Noi urmărim cu stricteţe această linie a înţelepţilor. Tradiţia noastră este împărtăşită oricărei fiinţe cu aspiraţie spirituală, indiferent de religie, castă, sex sau culoare. Nu-mi este permis să descriu în detaliu tehnicile secrete din Prayoga Shastra, datorită faptului că se spune că în aceste scripturi stă scris: “Na datavyam, Na datavyam, Na datavyam”, adică nu împărtăşi, nu împărtăşi, nu împărtăşi învăţătura decât unei persoane care este pregătită în totalitate şi care a reuşit să aibă un înalt control asupra fiinţei sale.
Rezultatele căii noastre pot fi verificate studiind existenţa înţelepţilor tradiţiei noastre. Pe calea noastră, gurudeva este o fiinţă de lumină care a atins starea de eliberare. Noi credem că graţia maestrului, a gurului, este cel mai înalt mijloc de eliberare, dar nu este singurul. Ţelul existenţei unui guru este de a-şi ajuta dezinteresat discipolii pentru a atinge starea de perfecţiune.
Tradiţia noastră are următoarele principii:

  1. Existenţa unui Absolut Unic.
  2. Ajutarea şi servirea umanităţii, printr-o gândire, acţiune şi vorbire pline de dragoste.
  3. Sistemul yoga al lui Patanjali este considerat de noi ca o etapă preliminară pentru a reuşi să urmezi practicile foarte înalte ale tradiţiei noastre; din punct de vedere filozofic, noi urmărim sistemul Advaita.
  4. Meditaţia are ca scop atingerea controlului asupra corpului, respiraţiei şi minţii.
  5. Majorităţii discipolilor le oferim calea de mijloc. Aceasta îi ajută să-şi armonizeze existenţa, să înveţe a trăi în această lume şi totuşi să rămână detaşaţi de ea. Metoda pe care o folosim cu discipolii din Occident este numită Meditaţia Supraconştientă. Eu sunt doar un mesager care urmăreşte să aducă în Occident înţelepciunea maeştrilor din Himalaya. Discipolilor care au un înalt nivel spiritual le dăruim tehnici complexe de meditaţie.
  6. Noi nu credem în convertire, în schimbarea obiceiurilor culturale. Noi respectăm toate regulile în mod egal şi nu excludem niciuna. Nu ne opunem niciunui templu, moschee sau biserică, dar nici nu construim clădiri pentru Dumnezeu, ignorând fiinţele umane. Credinţa noastră fermă este că fiecare fiinţă umană reprezintă un templu viu.
  7. Membrii tradiţiei noastre sunt în întreaga lume, căutând să comunice înţelepciunea maeştrilor din Himalaya.
  8. Practicăm vegetarianismul, convingându-i pe discipolii noştri să aibă o dietă sănătoasă, care le va aduce armonie fizică şi psihică. Dar în acelaşi timp, nu suntem rigizi şi nu-i forţăm să devină vegetarieni.
  9. Respectăm instituţia familiei.
  10. Profesorii noştri împărtăşesc învăţătura yoga, urmărind să ajute discipolul să-şi controleze corpul, respiraţia, mintea şi să-şi trezească conştiinţa.
  11. Cu ajutorul tuturor practicilor yoga pe care le facem, urmărim să servim umanitatea.
  12. Experimentele noastre sunt tipărite şi sunt publicate, pentru serviciul umanităţii.
  13. Noi credem într-o fraternitate universală.
  14. Ne abţinem ferm de la politică sau de a ne opune altei religii.
  15. De cea mai mare importanţă este practicarea non-violenţei cu mintea, acţiunea sau vorba.

Cunoaşterea împărtăşită de maeştrii şi înţelepţii din Himalaya are ca scop trezirea flăcării divine care există în fiecare fiinţă umană. Dar pentru ca această flacără să se aprindă este necesară o disciplină riguroasă, sub conducerea unui maestru competent. Cu cât aspiraţia va fi mai puternică şi efortul spiritual mai intens cu atât mica sa flacără va fi din ce în ce mai mare, până când se va contopi cu Lumina Divină.

Acest copil al Eternităţii va fi un copil al Universului, protejat în permanenţă de Mama Divină, fiind cufundat permanent în extaz. El va deveni un înţelept care va putea ghida, la rândul său, alte fiinţe care au pornit pe calea adevărului.

Om, shanti, shanti, shanti. Om, pace, pace, pace.>>

Vezi și:

Inițiere

Swami Rama

Instructori