De ce să medităm?

Swami Rama

Contrar unor păreri destul de răspândite, și nu doar în România, decizia de a medita nu trebuie să aibă neapărat de a face cu interesul în religiile orientale. Meditațiile prezentate pe acest site (vezi mai jos) Sunt un exemplu în acest sens. Este evident că aceaste tehnici poate fi practicate indiferent de apartenența religioasă (sau lipsa ei).

Scopul meditației este, deci, pur și simplu de a ne ajuta să obținem ceea ce dorim în viață, atâta vreme cât prin aceasta nu facem rău altora. Acesta este totul. Este important de înțeles aici faptul că este mai puțin important dacă aceste scopuri sunt spirituale, materiale, sau un amestec din amândouă (cum se întâmplă adesea…). Atingerea scopurilor care au importanță pentru noi ca persoană este cea mai pură formă de spiritualitate. Neatingerea lor cauzează suferință.  Meditația este cel mai eficient mod de a ne focaliza energia minții, iar  scopul meditației este pur și simplu de a ne înlătura suferința interioară.

Meditaţia de 2 minute

Meditația de 2 minute este recomandată a fi practicată la fiecare 2-3 ore pe parcursul zilei. In acest mod obișnuim mintea si corpul să se relaxeze în mod regulat. Practicată în mod regulat pentru o perioadă mai lunga, meditțtia de 2 minute creează în minte obișnuița relaxării. O astfel de obișnuiță mentală duce la o viața de zi cu zi mai relaxată, cu mai puțin stres, precum și cu o capacitate mai ridicată de a face față provocărilor vieții.

Meditația de 2 minute poate fi practicată într-o poziție sezândă, de exemplu pe un scaun, dar și în picioare, dacă nu avem posibilitatea de a ne așeza.

Ea poate fi practicată cu mantra personală, sau cu mantra so-ham. Alternativ poți alege numele unei divinități față de care ai o legatură specială. Sau poți alege metoda numarării, expirînd cu sunetul unu în gând, și inspirănd cu sunetul doi.

O activitate mentală repetată în mod regulat devine obișnuiță. Prin această meditație transformăm starea minții din neliniște în liniște și pace.

Meditația de 2 minute poate fi integrată în viața de zi cu zi. De exemplu, la terminarea unei activități, înainte de a trece la următoarea activitate. Meditația poate fi practicată și în stația de autobuz, în sala de așteptare  sau in pauzele de reclame de la televizor. Fiți creativi! Este vorba de 2 minute.

Clicați pe acest link pentru a asculta și practica meditația de 2 minute: Youtube Meditația de 2 minute

Meditaţie simplă

Poți clica pe linkul următor pentru o  Meditație So Ham sau poti urma instrucțiunile de mai jos:

  1. Stând cu spatele drept, vertical, așezat pe o suprafață orizontală, stabilă, dar moale (scaun, spre exemplu, sau în poziția de meditație preferată)
  2. Relaxează fruntea
  3. Relaxează musculatura facială, ca și cea din restul corpului
  4. Adu-ți atenția către propria respirație
  5. Respiră rar, blând, lin, cursiv; fără întreruperi sau forțări în respirație
  6. Acum observă atingerea și curgerea respirației prin nări
  7. Fără pauză între respirații; când o respirație este pe terminate, simte deja urmatoarea respirație venind și curgând prin nări.
  8. Dupa câteva respirații, alege:
    • Fie numele tău preferat pentru Dumnezeu, în funcție de religia de care aparții (creștinii, spre exemplu, pot alege „Iisus” sau „Maria”)
    • Cei care doresc să urmeze tradiția himalaiană pot folosi sunetul „SO” când inspiră, și „HAM” când expiră; fără a face vreo pauză între ciclurile de SO-HAM coordonate cu respirația
    • Cei care preferă să evite orice aspecte religioase (adică atei, agnostici, etc.):
      • Pe expirație, gândește Uuuuuunu – adică 1 (Unu)
      • Pe inspirație, gândește Dooooooooiiiii – adică 2 (Doi)
      • Fără a face vreo pauză în numărare când coordonează cu respirația.
  9. Expirând, gândește cuvântul; inspirând, gândește cuvântul.
  10. Cuvântul să nu vină nici în gură, nici in limbă, nici la nivelul corzilor vocale;  să fie doar un gând.
  11. Fără pauze între respirații, sau în curgerea gândurilor legate de cuvântul ales pentru focalizare
  12. Când observi că fluxul de gânduri s-a întrerupt și alte gânduri au început să apară, reia de la început
  13. Poți sta în meditație cât timp dorești
  14. Lasă liniștea minții să continue chiar și după ce te ridici din poziție
  15. Vei observa mici îmbunatățiri, în mod gradat, în tine, chiar și dacă practici această meditație pentru doar 2-3 minute de câteva ori pe zi
  16. Ceea ce faci în mod regulat cu mintea devine un obicei; calmând mintea în mod repetat va determina mintea să se reîntoarcă la starea ei natural calmă

Vezi și Yoga Nidra

Înapoi la Yoga

Înapoi la Home