De ce să medităm?

Swami Rama

Contrar unor păreri destul de răspândite, și nu doar în România, decizia de a medita nu trebuie să aibă neapărat de a face cu interesul în religiile orientale. Meditația simplă prezentată pe acest site (vezi mai jos) este un exemplu în acest sens. Este evident ca această tehnică poate fi practicată indiferent de apartenența religioasă (sau lipsa ei).

Scopul meditației este, deci, pur și simplu de a ne ajuta să obținem ceea ce dorim în viață, atâta vreme cât prin aceasta nu facem rău altora. Acesta este totul. Este important de înțeles aici faptul că este mai puțin important dacă aceste scopuri sunt spirituale, materiale, sau un amestec din amândouă (cum se întâmplă adesea…). Atingerea scopurilor care au importanță pentru noi ca persoană este cea mai pură formă de spiritualitate. Neatingerea lor cauzează suferința.  Meditația este cel mai eficient mod de a ne focaliza energia minții, iar  scopul meditației este pur și simplu de a ne înlătura suferința interioară.

Meditaţie simplă

  1. Stând cu spatele drept, vertical, așezat pe o suprafață orizontală, stabilă, dar moale (scaun, spre exemplu, sau în poziția de meditație preferată)
  2. Relaxează fruntea
  3. Relaxează musculatura facială, ca și cea din restul corpului
  4. Adu-ți atenția către propria respirație
  5. Respiră rar, blând, lin, cursiv; fără întreruperi sau forțări în respirație
  6. Acum observă atingerea și curgerea respirației prin nări
  7. Fără pauză între respirații; când o respirație este pe terminate, simte deja urmatoarea respirație venind și curgând prin nări.
  8. Dupa câteva respirații, alege:
    • Fie numele tău preferat pentru Dumnezeu, în funcție de religia de care aparții (creștinii, spre exemplu, pot alege „Iisus” sau „Maria”)
    • Cei care doresc să urmeze tradiția himalaiană pot folosi sunetul „SO” când inspiră, și „HAM” când expiră; fără a face vreo pauză între ciclurile de SO-HAM coordonate cu respirația
    • Cei care preferă să evite orice aspecte religioase (adică atei, agnostici, etc.):
      • Pe expirație, gândește Uuuuuunu – adică 1 (Unu)
      • Pe inspirație, gândește Dooooooooiiiii – adică 2 (Doi)
      • Fără a face vreo pauză în numărare când coordonează cu respirația.
  9. Expirând, gândește cuvântul; inspirând, gândește cuvântul.
  10. Cuvântul să nu vină nici în gură, nici in limbă, nici la nivelul corzilor vocale;  să fie doar un gând.
  11. Fără pauze între respirații, sau în curgerea gândurilor legate de cuvântul ales pentru focalizare
  12. Când observi că fluxul de gânduri s-a întrerupt și alte gânduri au început să apară, reia de la început
  13. Poți sta în meditație cât timp dorești
  14. Lasă liniștea minții să continue chiar și după ce te ridici din poziție
  15. Vei observa mici îmbunatățiri, în mod gradat, în tine, chiar și dacă practici această meditație pentru doar 2-3 minute de câteva ori pe zi
  16. Ceea ce faci în mod regulat cu mintea devine un obicei; calmând mintea în mod repetat va determina mintea să se reîntoarcă la starea ei natural calmă

Vezi și Yoga Nidra

Înapoi la Yoga

Înapoi la Home