Meditația și practicarea ei

«Meditația și practicarea ei»

Acest articol este o traducere din primul capitol al cărții «Meditația și practicarea ei» de Swami Rama

În procesul de meditație cerem minții să renunțe la tendințele sale de a gândi, de a analiza, de a-și aminti, de a rezolva probleme precum si la tendinta de a se concentra asupra evenimentelor din trecut sau asupra așteptărilor noastre cu privire la viitor. Ajutăm mintea să încetinească seria rapidă de gânduri și sentimente și să înlocuiasca această activitatea mentală cu conștientizarea și atenția interioară. Astfel, meditația nu înseamnă să te gândești la probleme sau să analizezi situații. Nu înseamnă a avea fantezii, a visa cu ochii deschiși sau a lăsa să se mintea să rătăcească fără scop. Meditația nu înseamnă a avea o cearta internă cu noi înșine sau intensificarea procesului de gândire. Meditația este pur și simplu o stare de liniște fără efort, concentrarea într-un singur punct a atenției și a conștiinței.

În meditație căutăm să renunțăm la numeroasele distrageri mentale, preocupări și gânduri trecătoare corelate cu experiențele aferente starii noastre normale de trezie. Facem acest lucru nu încercând să facem mintea goală, ceea ce este oricum imposibil, ci permițând minții să se concentreze asupra unui element sau obiect subtil, ceea ce indreaptă atenția mai adânc în interior. Oferindu-ne un obiect de concentrare interioară a atenției ajutăm mintea să oprească alte procese mentale stresante, cum ar fi îngrijorări, plănuințe și argumentări.

Celor care doresc sa studieze meditația li se poate oferi un instrument intern pentru a sprijini focalizarea minții. Cel mai adesea se folosește un sunet, deși uneori este poate fi recomandată utilizarea unei imagine vizuale pentru concentrare. Sunetul (sau imaginea) poate fi extern sau subtil, în funcție de cadrul mental al aspirantului. Sunetele folosite în meditație pentru a focaliza mintea se numesc mantre. Mantrele au efecte puternice la nivel mental.

O mantra poate fi un cuvânt, o frază, un set de sunete sau pur și simplu o silabă. Concentrarea asupra unei mantre îi ajută pe studenți să renunțe la alte procese mentale inutile, care le distrag atenția, și le permite să patrunda mai adânc în interiorul lor. Există numeroase și diferite tipuri de mantre care sunt folosite în întreaga lume, inclusiv unele precum Om, Amen și Shalom, și toate au ca scop focalizarea minții. În această carte vom prezenta o mantră de bază pentru practica dumneavoastră. Utilizarea acestei mantre în mod regulat va fi foarte benefică.

În toate marile tradiții spirituale ale lumii, antice și moderne, există un anumit mod de a rosti o astfel de silabă, sunet sau un set de cuvinte care acționează ca o mantră. Aceasta este o știință de mare profunzime, iar cei care sunt competenți în această știință interioară îi pot indruma pe studenți. Premisele preliminare sunt simple și ușoare și pot fi practicate de aspiranti fără îndrumarea unui maestru, dar atunci când un aspirant începe să abordeze partea mentala, o mantră adecvată va fi necesară. Utilizarea unei mantre indicate de un îndrumator competent al tradiției de meditatie poate produce rezultate puternice și eficiente.

Textele clasice si scripturile despre meditatie vorbesc pe larg despre acest lucru. Patanjali, codificatorul științei yoga, spune că mantra este un reprezentant, un exponent al celei mai profunde surse de conștiință. Prin urmare, ea devine o punte de legătură între partea muritoare și cea imortala a vieții. Atunci când, în momentul morții, corpul, respirația și mintea conștientă se separă de mintea inconștientă și de sufletului individual, mantra pe care meditatorul a repetat-o si practicat-o în mod conștient continuă să lase amprente în inconștient. Aceste amprente sunt factori puternici de sprijin în timpul acestei perioade de tranziție. Mantra sprijină și ușurează această călătorie necunoscută.

Mantra este atât un sprijin cât și un punct de focalizare oferit minții.

Maestrii indrumatori vor alege o mantră în funcție de starea mentala a aspirantului precum și de intensitatea ardorii acestuia de a descoperi cel mai profund adevăr.
La fel cum există multe căi diferite pe care cineva le poate urma pentru a urca un munte, există și o varietate de tehnici aparent diferite de meditație. Cu toate acestea, toate au același scop: atingerea unei stări de concentrare interioară, calm și seninătate. Orice practică care vă ajută să obțineți acest lucru este benefică. Există multe tehnici viabile, așa că nu există cu adevărat o diferență între diferite tipuri de meditație autentică, atâta timp cât acestea au ca scop să vă ajute să atingeți liniștea interioară și concentrarea.

Uneori, oamenii sunt atrasi in capcana comparării diverselor tehnici de meditație sau încep să se certe cu privire la ce tradiție sau ce profesor este «cel mai bun». Profesorii buni de meditație înteleg și respectă universalitatea meditației și nu încurajează diferentieri egocentrice sau cultiste cu privire la diferitele tehnici. Meditația este o modalitate benefică și fructuoasă de a explora dimensiunile interioare și de a experimenta sistematic toate nivelurile vieții. Ea este pozitivă și valoroasă, atâta timp cât îndrumatorii nu devin egoiști și nu încearcă să revendice un stil de meditație ca fiind al lor sau să insiste că tehnica lor este superioară.

La început, aspirantul nu are acea claritate a minții necesară pentru a descoperi sau a înțelege metoda corectă de meditație, și poate fi influențat de instructori care promovează propriul lor tip de meditație. Din păcate, unii dintre acești instructori sunt necinstiți și nici măcar nu practică ei înșiși cu adevărat meditația. Mulți studenți pierd timp prețios căutând o disciplină meditativă autentică si sărind de la un instructor la altul. După ce au cheltuit mult timp, energie și bani în această căutare, ei pot deveni dezamăgiți și frustrați și, în cele din urmă, încetează să mai facă un efort sincer. În tradiția himalayană afirmăm uneori că, dacă există asa ceva precum păcatul pe această lume, un prim exemplu ar fi un instructor care îi derutează sau îi induce în eroare pe studenții sinceri.

Dacă observăm cu atentie viața, constatăm că încă din copilărie am tot fost educați doar să examinăm și să verificăm lucrurile din lumea exterioară și că nimeni nu ne-a învățat cum să privim în interior, să analizam si sa descoperim în interiorul nostru. Prin urmare, rămânem străini față de noi înșine, în timp ce încercăm să îi cunoaștem pe ceilalți. Această lipsă de autocunoaștere este motivul pentru care relațiile noastre nu reusesc sa fie de succes, iar confuzia și dezamăgirea prevalează în viața noastră.

Sistemul nostru școlar si de educație cultivă doar o parte infimă a minții. Acea parte a minții care visează și doarme, precum si vastul tărâm al inconștientului, care este depozitul si rezervoarul tuturor experiențelor noastre, rămâne nedezvaluită și ne-disciplinată; ea nu este supusă niciunui mecanism de control. Este adevărat că întregul corp este în minte, dar nu întreaga minte se regăsește în corp. Nu există nicio altă metodă care ne învață și sprijină să dezvoltăm cu adevărat un control asupra totalității minții, cu excepția practicii de meditație.

Sistemul nostru de educatie ne invață cum să ne mișcăm și să actionam în lumea exterioară, dar nu ne învață niciodată cum să stăm liniștiți și să examinăm ceea ce este în interiorul nostru. Pe de alta parte această educație de a fi calm și liniștit nu ar trebui să fie transformată într-o ceremonie sau într-un ritual religios; ea este o cerință universală a corpului uman. Atunci când învățăm această stare de liniște, atingem un anumit gen de încântare care este de neexplicat. Cea mai înaltă dintre toate plăcerile care pot fi experimentate vreodată de o ființă umană poate fi atinsă prin meditație. Toate celelalte plăceri sunt efemere, dar bucuria meditației este nemărginită și perenă. Aceasta afirmație nu este o exagerare, ci reprezintă pur și simplu expunerea unui adevăr susținut de un mari înțelepți, atât acei care au renunțat la lume și au realizat Adevărul, cât și acei care au continuat să trăiască în lume rămânând neafectați de ea.

Mintea are tendința de a rămâne în tiparele create de obișnuințe și de a-și imagina experiențe care pot apărea în viitor. Mintea nu știe cu adevărat cum să fie în prezent, aici și acum. Numai meditația ne învață să traim complet prezentul, care este legătura noastră cu eternul. Atunci când, cu ajutorul tehnicilor de meditație, mintea devine focalizată unidirectional si orientată către interior, ea dobândește puterea de a pătrunde în nivelurile cele mai profunde ale ființei noastre. Atunci mintea nu mai creează nicio distragere sau deviere și își atinge pe deplin puterea de concentrare, care este o condiție prealabilă pentru meditație. Norocoși sunt cei care devin conștienți de acest fapt și încep să să mediteze. Și mai norocoși sunt cei care continuă să mediteze, iar cei mai norocoși sunt acei puțini care au decis că meditația este prioritatea principală în viața lor și o practică în mod regulat.

Pentru a porni pe această cale, trebuie sa înțelegeți clar ce este meditația, să selectați o tehnică care vă este confortabilă, și sa o practicati în mod constant pentru ceva timp, preferabil zilnic, și la aceeași oră din zi. În lumea modernă, însă, aspiranții tind să devină nerăbdători și să practice doar pentru o scurtă perioadă de timp înainte de a renunța, ajungând la concluzia că nu există nicio valoare sau autenticitate în tehnica aleasă. Putem compara aceasta atitudine cu cea a unui copil care plantează un bulb de lalea și este frustrat pentru că nu vede nicio floare în decurs de o săptămână. Dacă meditați în mod regulat veți inregistra cu siguranță un progres – nu este posibil să nu progresați dacă chiar practicati tehnica aleasă.

Înapoi la Articole.

Înapoi la Home